Peremajaan kulit di sekitar mata

Kulit di kawasan mata sangat halus dan nipis, tanpa membran lemak, dan serat kolagen yang bertanggungjawab untuk keanjalannya terdapat dalam jumlah kecil. Masalah yang paling biasa adalah kekeringan, bengkak akibat pengumpulan limfa dan lingkaran hitam akibat gangguan peredaran mikro.

Juga, di kawasan inilah kedutan pertama muncul. Masalah lain yang jelas dengan perubahan berkaitan dengan usia adalah penurunan kelopak mata atas, yang secara visual menambah bertahun-tahun.

Kemerosotan struktur kulit semakin meningkat disebabkan oleh proses oksidatif dari pengaruh persekitaran yang agresif, sinaran ultraviolet matahari, dehidrasi.

Tidak mungkin untuk mengembalikan masa, tetapi beberapa peraturan mudah akan membantu meremajakan kulit di sekitar mata dan melambatkan penuaan.

Mimpi keindahan

"Tidur keindahan" bukan sekadar ungkapan, tetapi benar-benar kunci untuk memanjangkan masa muda. Rehat sepanjang malam mengembalikan keseimbangan semula jadi lapisan epidermis dan meningkatkan keberkesanan kosmetik yang digunakan.

Proses regenerasi sel berlaku pada waktu malam, jadi epidermis secara automatik menyegarkan dirinya semasa tidur. Dengan kurang rehat, tanda-tanda perubahan berkaitan dengan usia muncul - lingkaran hitam dan beg di bawah mata, kedutan menjadi lebih jelas.

Permohonan krim

Pilihan krim yang betul

Krim mata anti-penuaan ringan dan mudah digunakan dan diserap. Sebagai peraturan, mereka tidak mengandungi wangian, yang dapat menyebabkan peningkatan kepekaan (kepekaan) sel kulit.

Retinol, asid hyaluronik, vitamin dan ekstrak herba biasanya merupakan bahan utama produk anti-penuaan, yang memberikan penghidratan lapisan epidermis jangka panjang, merangsang sintesis kolagen dan elastin, kerutan halus, mengurangkan pembengkakan dan mencerahkan lingkaran hitam.

Memilih krim, anda mesti dibimbing, pertama sekali, mengikut keperluan kulit anda. Sekiranya anda terdedah kepada bengkak dan lingkaran hitam, selain bahan anti penuaan, cari produk dengan bahan seperti vitamin K, kafein, bunga jagung atau ekstrak arnica.

Perlindungan cahaya matahari

Cermin mata hitam yang berkualiti melindungi kulit halus di sekitar mata, yang paling mudah terkena gambar. Sangat penting untuk menggunakannya pada waktu puncak cahaya matahari - dari jam 10 pagi hingga 4 petang.

Berkat perlindungan ini, garis-garis halus dan kedutan dikurangkan dengan ketara, kulit tidak mengalami kekeringan dan kekeringan.

Penyelesaian rakyat

Jangan mengabaikan penggunaan ubat-ubatan rakyat yang bertujuan untuk meremajakan kulit di sekitar mata. Prosedur sedemikian tidak kurang berkesan daripada penggunaan produk kosmetik yang mahal.

Toner Mata

Bancuh 2 sudu kecil. teh hijau berdaun dan 1 sudu kecil. pudina dalam segelas air mineral. Tambahkan satu sudu teh ke infusi yang dihasilkan. jus timun dan terikan. Produk ini menenangkan epidermis dengan sempurna, melicinkan kedutan halus dan melegakan keletihan mata.

Ubat-ubatan rakyat

Topeng krim masam

Membantu memulihkan kontur mata, menjadikan kulit kelihatan lebih segar dan lebih tenang. Masukkan ½ sdt ke sesudu krim masam pekat. minyak alpukat, delima atau minyak persik. Biarkan hingga diserap sepenuhnya. Basuh dengan air sejuk. Sebaiknya gunakan topeng 2 kali seminggu.

Topeng krim pisang

Kerana banyaknya vitamin dan pelembap, pisang adalah ubat semula jadi yang sangat baik dan mudah didapati dengan kesan anti-penuaan yang ketara.

Tambahkan ½ sudu teh ke dalam puri pisang kecil yang sudah masak. krim atau jumlah madu yang sama. Kacau rata, sapukan pada kulit dan biarkan selama 15-20 minit. Prosedur mengurangkan bengkak, melicinkan kedutan, mengembalikan keanjalan pada epidermis.

Minyak kelapa

Salah satu minyak asas terbaik untuk mengurangkan kedutan mata dan melambatkan penuaan kulit, berkat kandungan antioksidan dan lemak tepu yang tinggi.

Selepas beberapa hari penggunaan biasa, anda akan melihat bagaimana kulit anda menjadi lebih halus dan lebih segar. Beberapa tetes minyak disapu dengan gerakan mengurut lembut pada waktu malam.

Air

Pengambilan dan pemakanan air yang mencukupi dengan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan membantu mengekalkan keanjalan lapisan epidermis dan mencegah kedutan pramatang.